Permainan Zaman Kanak-kanak Dulu Yang Indah

Permainan Zaman Kanak kanak
Permainan Zaman Kanak kanak

Bila teringat permainan zaman kanak-kanak, sangat berbeza dengan zaman sekarang kan. Kalau dulu mesti kumpul ramai-ramai untuk main bersama-sama. Tetapi zaman sekarang kanak-kanak lebih tertumpu bermain menggunakan tablet, laptop, tab dan seangkatan dengannya. Beza, sangat berbeza.

Kalau permainan zaman dahulu bila diingatkan sekarang, sangat memori kan.

Bila kita tanya kanak-kanak zaman sekarang, kenal tak permainan galah panjang, konda-kondi dan sebagainya ada sesetengahnya tidak mengetahui permainan tersebut.

Waaaa.. seronoknya. Jom main guli. Eh~

Teringat zaman kanak-kanak dulu, mana satu kepakaran anda? No 1, 2, 3, 4, 5 atau 6?

4194 Total Views 2 Views Today

78 Comments

  1. tengkubutang : blk sekolah je siap plan nak jumpa pkl berapa kan. hari minggu pn pandai kumpul ramai-ramai. sebab nak main sama-sama kan.

  2. is : pelepom? err.. fyna tak pernah dengar lak nama permainan tue. insyaAllah nanti fyna install commentluv ye.

  3. Zaman budak2 dulu is suka main pelepom, kat tempat lain is tak tau panggil apa, yang paip atau buluh ditebuk, pastu masukkan terung bulut sebagai peluru kadang2 biji guli pun bantai gak jadi peluru, hahahaha habis cermin tingkap umah jiran2 pecah bila maki “berperang”. Anyway Fyna, RHB dan DIGI menjadi pilihan hati is hari nie, Fyna install la commentluv punya plugin, mesti hari2 is comment. hehehehe

  4. hahahah, no 4 fyna. Selain itu, suka main batu seremban dgn ten teng (betul ke lana eja?ehehehe)

    Minat sangat tiga2 ni..kira jaguh kampung gak,kih3. Perasan je lebih πŸ˜€

  5. zaman kikie dulu suka main getah, kayu 3, guli, batu seremban, layang2…gasing…

    huhuhu.. so pakar 3 je sebab Ibu kikie x bagi kikie kuar jaga kulit ehhehehe

  6. Kalau teringat zaman kanak-kanak memang best…macam-macam permainan boleh main. Kalau ditanya budak-budak zaman skrg…mungkin ada yang tak tahu permainan-permainan zaman dulu…

  7. hafizmd : zaman dah berubahkan. kalau kita suh anak main, mahunya diorang suh kita main dulu. lagi2 part main tali getah tue. tak ke teruk nanti. hehehehe…

  8. 4,3,6,1,5,2 hehehe

    mmg best…tp bila dah ada anak2 ni…rasa ralat tak dapat ajar anak2 main2 benda ni semua…hidup kat kota dgn ruang permainan yg sempit dan komuniti yg sibuk seakan membataskan segalanya

  9. abe kie : owwhhh… choh tue galah panjang erk. hehehe. yelah. time kecik2 tak kisah kan. tapi memang penat lah. sebab nak kena berlari dan jaga diri kan.

  10. biji getah tu selalu sgt kutip. rumah dekat dgn pokok getah.. dululah. skrg ni dah duk seri kembangan, celah mana nk cr pokok getah

  11. 1, 2, 3, 4, ..hahahaha… no 3 tu untung la sapa yang tinggi..huhuhu.. no 1 tu baru je main kat pantai batu feringghi aritu,.wow.. tersangan mnarik..

  12. kalau kat bandar majoriti dah tak main semua tu.. kt kg pun dah makin pupus permainan tu. memang dah ramai kanak2 tak tau kewujudan permainan kita masa kecik2

  13. dulu k.el pakar dalam main getah
    waktu rehat sekolah ada ms je g main lompat getah
    smpi satu hari kan fyna…abah k.el npk
    balik2 rumah..kena pukul ngan tali pinggang hahahaha

    tp xserik2..main jugak..sbb k.el org yg paling terer sekali main lompat getah
    smpi getah tu 2jengkal atas kepala k.el leh lepas lagi taw huhu hahahaha

  14. No 1 tu ada kenangan, hahaha boleh terbaling kasut kat ketua kg.. Masa tu memang kg Wan takde padang lagi.. So main la baling kasut kat halaman rumah dia.. Baling punya baling pukk! kena kepala tok ketua.. Hahahaha..

  15. mmg mengimbau kenangan memori sungguh.semua permainan di atas chii slalu main sama..tp xde la xpert mana…selain tu…time skolah rendah dulu slalu main galah panjang, konda kondi..mmg seronok..anak2 skrg mmg x merasa da permainan mcm ni…

  16. Aku paling terer permainan no 1 dan 4.. Haha.
    Sempat jugak aku main permainan macam nie. Sekarang nie, semuanya elektronik

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*