FAKTA KELAHIRAN KEMBAR YANG PERLU ANDA TAHU

Pin It

FAKTA KELAHIRAN KEMBAR YANG PERLU ANDA TAHU | FAKTA KELAHIRAN KEMBAR | KELAHIRAN KEMBAR | KEMBAR SEIRAS | KEMBAR TIDAK SEIRAS

SUMBER

KELAHIRAN KEMBAR

 

Melahirkan kembar memang menjadi idaman setiap pasangan, lebih lebih lagi apabila melihat pasangan lain yang mempunyai anak kembar yang cukup comel, timbul keinginan dan iri yang kuat untuk sama menikmatinya tapi tahukah anda memiliki anak kembar tidak semudah yang disangka dan meletakkan kandungan anda sebagai kehamilan berisiko.

 

FAKTA KELAHIRAN KEMBAR YANG PERLU ANDA TAHU
Berikut adalah fakta-fakta yang anda perlu ketahui tentang kelahiran kembar.

Kembar seiras berasal dari satu telur yang tersenyawa dengan 1 sperma. Mereka akan mempunyai jantina yang sama dan rupa yang sama. Kembar tidak seiras pula berasal dari telur-telur yang disenyawakan oleh sperma yang berbeza. Ia mungkin mempunyai jantina yang berbeza atau sama Ubat kesuburan menambahkan risiko mendapat anak kembar.

Clomid memberikan 10% risiko manakala Gonal F memberikan risiko 30%. Kandungan kembar mempunyai lebih risiko untuk lahir pra-matang, keguguran dan kejadian bayi cacat. Bayi selalunya mempunyai berat badan yang lebih kecil semasa dalam kandungan dan selepas lahir.

Kandungan kembar mempunyai lebih risiko untuk kematian bayi dalam kandungan, samada salah satu atau keduanya berkemungkinan berpunca dari masalah uri, tali pusat terbelit, kecacatan dan lain-lain. Vanishing Twin adalah istilah yang digunakan untuk mengambarkan kandungan kembar yang tiba-tiba hilang dan menjadi satu.

Ia selalunya terjadi pada awal kehamilan iaitu 6-7 minggu dan cuma dikesan melalui ujian ultrasounds. Ibu yang hamil anak kembar lebih berisiko untuk mengalami PRE-ECLAMPSIA, satu keadaan penyakit darah tinggi yang serius dan juga masalah kencing manis.

Disebabkan oleh uri yang lebih besar, ibu lebih berkemungkinan untuk mendapat Placenta Previa, satu keadaan dimana uri berada pada kedudukan bawah yang boleh meberikan pendarahan faraj semasa hamil. Ibu sering mendapat ‘ morning sickness yang berganda dari biasa dan sakit sakit semasa hamil yang lebih kerap dan teruk dari kandungan biasa.

Peluang hamil kembar menjadi tinggi sekiranya anda mempunyai saudara terdekat yang mempunyai anak kembar. Hamil kembar bermakna ibu hamil kembar perlukan lebih pemakanan vitamin dan zat dari kandungan tunggal kerana anda akan lebih kerap mendapat anemia iaitu masalah kekurangan sel darah merah.

Anda lebih berisiko untuk menjalani pembedahan ceasarean kerana bayi kembar lebih cenderung berada dalam kedudukan tidak normal kerana saiz yang lebih kecil. Ibu kembar lebih kerap mendapat risiko tumpah darah selepas melahirkan samada kelahiran melalui caesarean mahupun kelahiran normal.

499 Total Views 3 Views Today
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 thoughts on “FAKTA KELAHIRAN KEMBAR YANG PERLU ANDA TAHU

  1. Ooo mcam ni kisahnya..tak pernah buat kajian..hehe..memang seronok kalau dapat kembar..rasa bahagia yang teramat..tapi jarang orang jer yang dapat..mungkin rezeki masing2..

  2. afif : betul2…

  3. best je tengok kembar ni..tapi nak melahirkan tu ibu2 yang ade engalman je la yang tau..

  4. anak kembar saya masa kecil macam seiras…dah besar nampak macam tak seiras..huhu…so agaknya kategori yang mana ek?1 sperma 2 ovum ke?

  5. Rae

    heee.. teringin nak anak kembar yang comel… huhuhu

  6. hai fyna, wat entri psl anak kembar pulak, ade pape ke???
    ahaha

  7. idaman setiap ibu bapa…

  8. waaa…nice info..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>